onsdag, november 12, 2008

Mina Julhjärtan



Har tyvärr inte blivit så mycket uppdaterande för min del på sistonde. Har haft så mycket att göra, men nu ska det bli ändring på det..förhoppningsvis :) Tänkte iallafall tipsa om ett gott recept som jag använde igår. Jag blev inspirerad av ett recept på syltstjärnor i Allers julmagasin, men i det recepten skulle man ha i ägg och det ville jag inte ha. Istället använde jag ett recept på mördeg från en gammal kakbok som vi har.

-Blanda samman alla ingredienser i en bunke så att det blir en smidig deg.

-Låt stå i kylen ca 1 timma..går även bra att förvara över natten i kylen.

-Ta sedan ut degen och kavla ut (ca 1/2 cm tjock) kan behövas mer mjöl för att det inte ska fastna.

-Jag använde mig sedan av två stycken hjärtformar, en liten och en lite större. Tryck ut lika många av varje storlek.

-På de mindre hjärtanen (heter det hjärtanen? :)) trycker du ut ett hål i mitten, sedan lägger du det lilla hjärtat på det större och trycker till lite lätt.

-I med lite hallonsylt i "gropen" och in i mitten av ugnen på 175* i ca 12-15 min (mer eller mindre, kolla efter 12 minuter och avgör om det ser färdigt ut :))

Om man vill kan man byta ut hallonsylten till någonting annat. Pärlsocker kan man också använda för att dekorera lite :) tyvärr vart vårat slut så det får bli nästa gång!

PS! är man lite lat så är det ju bara att göra vanliga hallongrottor utav detta ;)

Inga kommentarer: